Born in Lausanne, Switzerland in 1997, Romain Jaccoud lives and works in Paris.
After obtaining a Bachelor’s degree in Art History and in Film History and Aesthetics from the University of Lausanne and Paris 1 Panthéon-Sorbonne, he joined the École des Beaux-Arts in Paris. During this program, he studied in the workshops of Sylvie Fanchon, Bernard Piffaretti, and Dominique Figarella. He spent a study period at Otis College of Art and Design in Los Angeles. He presented his diploma exhibition Guilty Pleasure in October 2021 and received the DNSAP. Upon graduating from the École des Beaux-Arts, he wrote, directed, and self-produced his first short film titled Brandon Roi, which was selected for the Locarno Film Festival in the Pardo di Domani competition, where it was publicly screened for the first time in August 2022. At the same time, he exhibited his painting Eat me in the space of the Loevenbruck gallery in Paris alongside works by Steven Parrino and Michel Parmentier.
In his work, Romain Jaccoud uses and diverts signs as well as techniques from advertising design and cinema. Through the creation and arrangement of forms, he assembles, creates, and deconstructs elements drawn from commercial language and the mass entertainment industry. His works offer samples of logos and letters, materials and colors that dissolve—flames, hearts, stars.
His film Brandon Roi explores the representation of a phantasmatic masculinity through an intense and instinctual narrative. This narrative aligns with the artist’s ongoing pictorial practice, in which he is constantly searching for a state of submission for both his body and those of the heroes in the story. Romain Jaccoud thus highlights gestures that testify to the toxicity of the signs and symbols with which he dangerously plays. By developing a repertoire mainly composed of ambiguous, artificial, and metastatic elements, he stages a general state of frustration within a war of signs where everything can explode.
Andrea Lanzafame, April 2024
*
Né à Lausanne, Suisse en 1997, Romain Jaccoud vit et travaille à Paris.
Après l’obtention d’un Bachelor en histoire de l’art et en histoire et esthétique du Cinéma de l’Université de Lausanne et de Paris 1 Panthéon-Sorbonne, II intègre les Beaux-Arts de Paris. Pendant ce cursus, il étudie dans les ateliers de Sylvie Fanchon, Bernard Piffaretti et Dominique Figarella. Il effectue un séjour d’étude à Otis College of Art and Design à Los Angeles. Il présente son exposition de diplôme Guilty Pleasure en octobre 2021 et obtient le DNSAP. À sa sortie des Beaux-Arts, Il écrit, réalise et auto-produit son premier court-métrage intitulé Brandon Roi, qui est sélectionné au Festival du Film de Locarno en compétition Pardo di Domani où il est projeté publiquement pour la première fois en août 2022. Au même moment il expose son tableau Eat me dans l’espace de la galerie Loevenbruck à Paris aux côtés des œuvres de Steven Parrino et de Michel Parmentier.
Dans son travail, Romain Jaccoud utilise et détourne des signes ainsi que des techniques issus du design publicitaire et du cinéma. Par la création et la mise en espace de formes, il se charge d’as-sembler, de créer et de déconstruire des éléments tirés du langage commercial et de l’industrie du divertissement de masse. Ses œuvres proposent des échantillons de logos et de lettres, de supports et de couleurs qui se dissolvent -flammes, cœurs, étoiles.
Son film Brandon Roi met en tension la représentation d’une masculinité fantasmatique par le biais d’un récit pulsionnel et intense. Ce dernier s’inscrit dans la poursuite de la pratique picturale de l’artiste, lequel est en constante recherche d’un état de soumission tant de son corps que de ceux des héros du récit. Romain Jaccoud met ainsi en exergue des gestes témoignant de la toxicité des signes et des symboles avec lesquels il joue dange-reusement. En développant un répertoire constitué principalement d’éléments ambigus, factices et métastatiques, Il met en scène un état de frustration général, au sein d’une guerre des signes où tout peut exploser.
Andrea Lanzafame, avril 2024
Selected Solo & Duo exhibitions
2023
Café Transversal 1, curated by Eladio Aguilera & Javier Carro Temboury, Villa Belleville, Paris, France
2022
À première vue, Galerie Loevenbruck, Paris, France
2021
Guilty Pleasure, DNSAP, Beaux-Arts de Paris, France
Selected group exhibition
2024
LEANING GLASS curated by Emma O’Quigley, Galerie John Ferrère, Paris