Born in 1997, Lana Von Thorn lives and works in Paris.
A graduate of the Beaux-Arts de Paris, she has worked in the studio of Petrit Halilaj and Alvaro Urbano. Through a minimalist plastic universe, Lana Von Thorn explores the infinite possibilities of wire mesh as a means of sculptural expression.
Her work focuses on the subtle relationship between matter and emptiness, juggling the delicate balance between transparency and monumentality. A form of activist sculpture that challenges architecture—the kind that domesticates bodies and acts as the spokesperson for hierarchy. The artist takes hold of space through osmosis or contagion, searching for an excess of reality that exhausts definitions.
Her works embody the sensitive as much as they invest the realm of ideas, oscillating between objecthood and pure abstraction. A blending of genres that could provoke, serving a theory of knowledge that merges concept and tool, theory and practice, reality and imagination, to affirm the physical nature of thought. Her transparent wire mesh installations offer a sensitive future to monumentality.
Drawing from a meticulously crafted dictionary of images, she offers a meditation on existence and perception. Her work follows an approach that challenges our own relationship with space, as the artist always works in harmony with her surrounding environment. Lana Von Thorn conceives her installations as visual and conceptual manifestations of the remnants of a futuristic civilization, captured in a time loop—emerging as the testimony of an improbable fusion between different points in space-time. While Platonic analogies on beauty and truth are often linked to mathematics, here they are expressed through the inexhaustible representation of the grid— a metaphor for the pursuit of order and symmetry. For the artist, the grid transcends the boundaries of the tangible, evoking infinite concepts and the geometric structures that underpin the universe. Wire mesh becomes a revealer of tensions. By placing absolute trust in her hands, metal transforms into an environment, exposing the way the earth is overlaid with elements shaped by human intervention, where nature and artificiality merge.
Lana Von Thorn leaves no room for error or accident. Each sculpture is the result of a clear and precise vision, executed identically to how she first conceived it in her mind. In this way, she creates poetic worlds to inhabit—universes where every detail is carefully thought out and meticulously executed.
*
Née en 1997, Lana Von Thorn vit et travaille à Paris. Diplômée des Beaux-Arts de Paris, elle a travaillé au sein de l’atelier de Petrit Halilaj et Alvaro Urbano, Lana Von Thorn explore à travers un univers plastique minimaliste, les possibilités infinies du grillage comme moyen d’expression sculptural.
Son travail se concentre sur la relation subtile entre la matière et le vide, jonglant avec l’équilibre délicat de la transparence et de la monumentalité. Une sculpture activiste qui s’attaque à l’architecture, celle qui domestique les corps, porte-parole de la hiérarchie. L’artiste s’empare de l’espace par osmose ou par contagion, à la recherche d’un excès de réel qui épuise les définitions.
Ses œuvres figurent le sensible comme elles investissent le domaine des idées, tantôt objet tantôt pure abstraction. Un mélange des genres qui pourrait fâcher, au service d’une théorie de la connaissance qui fusionne concept et outil, théorie et pratique, réel et imaginaire, pour affirmer le caractère physique de la pensée. Ses installations transparentes, en grillage, offrent un avenir sensible à la monumentalité.
En puisent ses idées dans un dictionnaire d’images intimement élaboré, elle propose ainsi une méditation sur l’existence et la perception. Son travail s’inscrit dans une démarche où notre propre relation à l’espace est remise en question, l’artiste travaillant toujours en harmonie avec l’environnement qui l’entoure. Lana Von Thorn pense ses installations comme des manifestation visuelle et conceptuelle des vestiges d’une civilisation futuriste, capturés dans une boucle temporelle, émergeant ainsi comme le témoignage d’une improbable fusion entre différents points de l’espace-temps. Si l’analogie platonicienne sur la beauté et la vérité est souvent associée aux mathématiques, elle est ici exprimée dans la représentation inépuisable de l’image de la grille, métaphore de cette quête d’ordre et de symétrie. Pour l’artiste, la grille transcende les frontières du tangible, évoquant les concepts infinis et les structures géométriques qui sous-tendent l’univers. Le grillage comme révélateur de tensions. C’est en plaçant une confiance absolue dans ses mains que le métal devient l’environnement, révélant le recouvrement de la terre par des éléments façonnés par l’homme, où la nature et l’artifice se confondent.
Lana Von Thorn ne laisse aucune place à l’erreur ni à l’accident. Chaque sculpture est la conséquence d’une vision claire et précise, reproduite à l’identique de ce qu’elle avait imaginé dans son esprit. Elle crée ainsi des mondes poétiques à habiter, des univers où chaque détail est pensé puis exécuté.

Shambles, New York, USA, 2023

Trilogie, Château des deux Amants, Eure, France, 2024

Leaning glass, Galerie John Ferrère, exhibition view © Grégory Copitet

Empreinte, Galerie John Ferrère, exhibition view © Grégory Copitet
–
SOLO EXHIBITIONS
2024
Wavering grounds : Past in Reverse, Galerie des Minimes, Paris, France
Shamble, curated by Daniel Nami, Jersey City, New Jersey, USA
–
GROUP EXHIBITIONS
2024
Secrétaire Générale, curated by Bureau Principal, Groupe SPVIE, Paris, France
Leaning glass, curated by Emma O’Quigley, Galerie John Ferrère, Paris, France
Art & Music Festival, Château des deux Amants, Eure, France
Empreinte, curated by Emma O’Quigley, Galerie John Ferrère, Paris, France
2023
Sur le feu, curated by FAME, Palais des expositions, Beaux-arts de Paris, France
Immémorial, LA VERANDA, Alfortville, France
We have never been human, LA VERANDA, Alfortville, France
2022
Phantasmagoria Palace, curated by Paulo Iverno, Espace voltaire, Paris, France
–
RESIDENCIES
Design & Architecture, New York, USA
–
PRESS
https://www.sloft-magazine.com/le-magazine/loeil-de-sloft/loeil-de-sloft-du-4-avril-2024/
https://ideat.fr/le-beau-du-mois-tendances/
https://www.zerodeux.fr/reviews/secretaire-general-chez-groupe-spvie/