Frédérik Exner - Galerie John Ferrère
Frédérik Exner

Frederik Exner was born in 1991 in Aarhus, Denmark. A graduate of the École nationale supérieure des Beaux-Arts de Paris, he lives and works in Paris.

Through the narrative and totemic images he creates, Frederik Exner also questions the semiotics and the fate of images. The frog-beings, salamander-beings, and other hybrid creatures that inhabit his sculptures—crafted in wood, terracotta, resin, or concrete—seem to engage in rituals that are by turns initiatory, funerary, expiatory, or libatory. The Danish artist’s strangely human bestiary draws inspiration from Egyptian hieroglyphs, Mesoamerican ideograms, and speculative fiction. His work continuously recalls the visual language of ancient civilizations, intertwining etiological narratives and myths with the foundational political or religious events of these societies.

Thus, interpreting the enigmatic amphibian people he depicts—whose origins remain uncertain, whether from a distant past, a speculative future, or a science-fiction narrative—is not entirely beyond our reach. These foreign images, by reflection, ultimately « speak » about us.

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Frederik Exner est né en 1991 à Aarhus au Danemark. Diplômé de l’École nationale supérieure des beaux-arts de Paris, il vit et travaille à Paris.

À travers les images narratives et totémiques qu’il réalise, Frederik Exner questionne lui aussi la sémiotique et le devenir des images. Les êtres-grenouille, êtres-salamandre et autres créatures hybrides qui peuplent ses sculptures en bois, en terre cuite, en résine ou en béton, semblent se livrer à des rites tour à tour initiatiques, funéraires, d’expiation ou de libation. Le bestiaire étrangement humain de l’artiste danois emprunte à la fois aux hiéroglyphes égyptiens, aux idéogrammes méso-américains et aux fictions d’anticipation. Il ne cesse de nous rappeler le langage visuel des civilisations antiques, mêlant récits étiologiques et mythes aux événements politiques ou religieux fondateurs de ces sociétés.

Ainsi, faire l’herméneutique de ce mystérieux peuple amphibien, dont on ne saurait dire s’il vient d’un passé lointain, du futur ou d’un récit de science-fiction, n’est pas tout à fait hors de notre portée. Ces images étrangères à notre monde, par ricochet, « parlent » de nous.